Hyperlokalismi eli ”täsmäpaikallisuus” – vanhan trendin paluu uudelleen?

SKV Blogi

Vahva paikallisuus on ollut aina SKV:n vahvuus, ja myös monet kilpasiskomme vannovat paikallisuuden nimiin. Paikallisen tuntemuksen arvostaminen ei ole mitään erityistä suomalaisille – ympäri maailman paikallisuus on valttia alallamme.

Coloradolainen start-up yritys julkaisi juuri tutkimuksen kiinteistönvälitysalan hyperlokalismista ja totesi, että 95 % kyselyyn osallistuneista välittäjistä kertoi paikallisuuden olevan erittäin tärkeää heidän asiakkailleen. Kuitenkin vain 12 % heistä myönsi markkinointitoimenpiteidensä kohdistuvan tiukasti paikallisesti kohdennettuun tekemiseen. Sen sijaan markkinointia tehdään valtakunnallisesti tai suur-alueittain sen sijaan, että se kohdistettaisiin täsmäalueille.

Mitä täsmämarkkinointi tarkoittaa nykypäivänä? Ensinnäkin oman täsmäalueen valinta on kriittistä. Asunnon myyjät ja ostajat ovat kiinnostuneita alueen asiantuntijasta, joka ei ole vain myymässä, vaan auttamassa heitä tekemään parhaimman mahdollisen valinnan oman elämänsä parantamiseksi. Sisäpiiritiedon jakaminen naapurustossa puhututtavista ongelmista tai toisaalta sen vahvuuksista kiinnostavat. Luonnollisesti myös alueen kehityssuunnitelmien avaamien sekä perusarjen pyörittämiseen liittyvät vinkit auttavat asuntoasioihin liittyvässä päätöksenteossa.

Mitä tämä sitten konkreettisesti tarkoittaa markkinointitoimenpiteiden osalta kiinteistönvälityksessä? Perinteiset tempaukset picniceistä ja ravintolapäivistä aina paikalliskisoihin palkintoineen ovat ”täsmäpaikallisuuden” ytimessä. Toisaalta uudet teknologiat tarjoavat mahdollisuuksia hyödyntää myös uusia kanavia. Tiettyyn asuinalueeseen ja sen kehitykseen liittyvä oma blogi voi toimia pohjana alueen asiantuntijuus-paikan varmistamiselle. Valmiit SoMe-kanavat, kuten Facebookin kaupunki/kaupunginosa-ryhmät tai vaikkapa Nextdoor.com -alusta (tulossa Suomeen) tarjoavat valmiita reittejä ihmisten elämään eri asuinalueilla (https://go.nextdoor.com/fi). Niissä välittäjän asiantuntijuudesta ja aktiivisuudesta voi olla suurtahyötyä!

Jokainen välittäjä tuo alueellisen asiantuntijuuden esiin omalla käsialallaan. Tärkeää on, että tekemisestämme – on se sitten fyysisissä tapahtumissa tai sosiaalisen median foorumeilla - huokuu aito innostus ja auttamisen halu. Silloin voitamme luottamuksen!

Anu-Elina Hintsa 
Liiketoimintajohtaja, SKV Kiinteistönvälitys 
anu-elina.hintsa@skv.fi
puh. 0504823807