SKV blogi: Vahva identiteetti lisää taloyhtiön arvoa ja houkuttelevuutta asuntomarkkinoilla

SKV Blogi

Polarisaatio eli asuntokaupan eriytyminen sekä maantieteellisesti että kaupunkien sisällä on ollut kuuma teema asuntomarkkinoilla myös vuonna 2019 . Haluan kuitenkin tuoda tähän aiheeseen vähän eri näkökulmia. Voiko asuntokaupan eriytymistä kaupungin sisällä ja taloyhtiön erottuvuustekijöitä käyttää kilpailuvalttina asuntokaupassa?

Asuntokaupan maantieteellinen polarisaatio näkyy siten, että asuntokauppa käy vilkkaana kasvukeskuksissa, mutta pienemmissä kaupungeissa asuntoja voi olla vaikea saada myydyksi. Mutta mitä on polarisaatio kaupunkien ytimessä? Olemme tottuneet näkemään rakentajien ja rakennuttajien kuvauksia uusista asuinalueista, jotka on profiloitu houkutteleviksi esimerkiksi uusilla kouluilla ja palveluilla, meren läheisyydellä tai omaleimaisella rakennustyylillä. Osa uusista alueista on saatu luotua asukkaita ja asunnon ostajia kiinnostaviksi, osan kohdalla vielä pohdintaan alueen lopullista identiteettiä.

Asuinalueiden eriytymisen sijaan yksittäisten taloyhtiöiden välinen polarisoituminen on nähty yleensä negatiivisena ilmiönä. Onko taloyhtiöstä pidetty huolta vai kolkuttaako iso korjausvelka nurkan takana? Saako taloyhtiö lainaa? Mitä jos miettisimme tätä positiivisen polarisaation kautta – onko meillä taloyhtiöitä, joihin on tunkua ja jotka ovat onnistuneet luomaan oman kiinnostavan identiteetin omalla asuinalueellaan?

Ketkä ovat taloyhtiösi potentiaalisia uusia asukkaita?

Yksi keino kiinnostavuuden luomisessa on aktiivinen brändin rakentaminen markkinoinnin keinoin. Muutamat – usein peruskorjatut - taloyhtiöt ovat panostaneet brändäämiseen, ja pyrkineet löytämään oman asukaskuntansa kohdistamalla asuntotarjontansa vahvasti tietylle segmentille. Kohderyhmä voi olla esimerkiksi hyvin toimeentulevat, edistyksellisiä ratkaisuja tai voimakasta yhteisöllisyyttä vaativat asukkaat. Hyvänä esimerkkinä taloyhtiön brändäyksestä ovat esim. Koneen vanha pääkonttori ja Etelä-Helsingin Korkeavuorenkadun Grand Residence.

Koneen entinen pääkonttori puiston keskellä Helsingin Munkkiniemessä on profiloitunut vahvasti. Mielenkiintoinen historia ja puistojen ympäröimä sijainti osittain luonnonlammen päällä on saanut monet ennakkovarauksen tehneistä ihastumaan juuri tähän asunnoiksi saneerattavaan kohteeseen, koska ”se on vain niin makea juttu”. Asiakkaiden toiveiden huomioiminen ja räätälöidyt ratkaisut tukevat rakennuttajan tavoitetta ainutlaatuisesta asumiskokemuksesta. Rakennuksen alkuperäistä julkisivua kunnioittaen lähes kaikki on uusittu laadusta tinkimättä. Ympäristönäkökohtien huomioiminen on ohjannut koko rakentamisen aikaista toimintaa. Rakennuksen ekologisuudesta kertoo mm. asuntokohtaisesti säädettävä, lämmöntalteenotolla varustettu tulo- ja poistoilmanvaihto. Täydennysrakentaminen ja käyttötarkoituksen muutokset ovat jo sinänsä ilmastotekoja ja vaikuttavat positiivisesti myös koko ympäristön viihtyisyyteen.

Toinen näkyvyyttä hakenut ja kiinnostusta herättänyt kohde on Korkeavuorenkatu 21, Grand Residence Etelä-Helsingissä. Kyseinen talo on rakentanut brändiänsä historiansa kautta: kiinteistön matka Suomen kulttuurin ja liiketoiminnan kehityksen kehdosta on kulkenut läpi venäläistämisen vuosien ja puolustusministeriöaikojen. Nyt taloyhtiö brändää itseään vahvasti ja kertoo, kuinka se palaa juurilleen, osaksi hienointa helsinkiläistä kaupunkielämää. Brändäys on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä, kun Grand Residencen pian valmistuvat asunnot on varattu viimeistä huoneistoa myöten.

Mitkä asiat erottavat sinut taloyhtiösi muista? 

Voidaan toki väittää, että helppohan se on brändätä rakennusta, joka on keskeisellä sijainnilla, juuri peruskorjattu ja pinnat kiiltävät uutuuttaan. Toisaalta taloyhtiöillä voi olla varsin erilaisia brändejä ja tarinoita, kuten kodeillakin. Eiväthän asukkaatkaan ole samasta puusta veistettyjä: he arvostavat eri asioita, ja haluavat yksilöllisiä koteja ja asuinympäristöjä. Joillekin taloyhtiön yhteisöllisyys on tärkeää, joillekin luonnonläheisyys, toiset taas korostavat arkkitehtuuria tai asumisen ekologisuutta.

Omaan taloyhtiööni Helsingin ytimessä on jatkosodassa osunut pommi ja tästä ovat muistuttamassa porraskäytävässä leuanvetotangoilta näyttävät ruuvit. Merkityksellinen historiallinen leima sai meidät aikoinaan kiinnostumaan talosta, jonka porraskäytävissä voi tuntea edelleenkin 1800-luvun lopun tunnelman. Oman identiteetin etsiminen voisikin olla mielenkiintoinen keino asunto-osakeyhtiöille yhteisöllisyyden rakentamiseen – mikä on taloyhtiön identiteetti, jota halutaan rakentaa ja jopa markkinoida ulos? Se voi koostua historiasta, yhteisöllisyydestä, vihreistä arvoista tai jostain ihan muusta. Kun taloyhtiön identiteetti on selkeä, nostaa se taloyhtiön arvoa ja haluttavuutta myös asuntomarkkinoilla.

Lisätietoja:
Anu-Elina Hintsa, liiketoimintajohtaja, SKV Kiinteistönvälitys
anu-elina.hintsa@skv.fi
puh. 0504823807